tiistai 27. elokuuta 2013

RODOS 2013 Part 1

Noniin! Nyt ollaan viimein kotiuduttu ja hieman huokaistu helpotuksesta reissun jäljiltä! :---)) Oli kyllä melkoinen paikka tuo Rodos! Jotenkin pahamaineikkaan turistirysä-nimikkeen saatuaan ajateltiin itsekin kyseisen saaren olevan tarkoitettu pelkille shortseissa ja tennissukissa tallusteleville suomijunteille. Vaikka keskustan alueella sitä se suurimmaksi osaksi olikin, muu saari oli melkoisen turistivapaata ja tutkimisen arvoista maastoa!

Toinen yllättävä asia oli Rodoksen koko. Nettijuttuja ja Rodos-aiheisia blogipostauksia luettuani kuvittelin Rodoksen olevan aivan pikkuriikkinen saari, josta kaikki nähtävä ja koettava loppuisi jo muutaman lomapäivän jälkeen. Näin ei meille ainakaan onneksi kuitenkaan käynyt. Loppulomasta tuli kyllä lievähkö väsyminen jatkuvaan menemiseen ja rahan tuhlaamiseen. Totuus oli kyllä kuitenkin se, että turistina sinulta odotettiin jatkuvasti rahaa viihdykkeisiin tai ruokaan. Vaikka taloudellinen puolemme olikin tällä kertaa (kerrankin) reissussa melko hyvällä mallilla, eikä rahankäyttöä tarvinnut vahtia ja laskeskella jokaisen ostoksen jälkeen, oli pidemmän päälle moinen jatkuva tuhlailukulttuuri hieman ärsyttävää. >___>' Tunsi lievästi itsensä käveleväksi raha-automaatiksi, josta kaikki kauppiaat haluavat holtittomasti saada oman osuutensa... Voin nyt ehkä hieman osata kuvitella miltä tuntuisi olla rikas köyhien keskuudessa.

Anyway! Kuvia on kertynyt puhelimeeni  melkoinen määrä (huom ei kameraan, koska kyseinen rakkine päätti sanoa itsensä irti juuri ennen reissuun lähtöä!! >8( Thank god uudessa luurissa on hyvä tarkennin..), joten postaus saattaa venahtaa aika mittavaksi.

Ensimmäinen päivä
Matkamme alkoi reilu viikko sitten, sunnuntaisena aamuna. Lähdimme kohti Helsinkiä junalla, mikä olikin yllättävästi hieman bussia kalliimpi, mutta huomattavasti mieluisampi matkustuskeino. : > Oli jotenkin todella kummallista vain kävellä kotioveltaan muutama kilometri asemalle ja istua tarvitsemansa junan kyytiin. Näin pikkukaupungista kotoisin olevasta moinen tuntui melkoiselta luksukselta! *__*

Huom, Mikon tatska!! Kuva on lähes täysi kopio minun tekemästäni linoliumlevykaiverrus-grafiikastani, mistä en voisi olla enempää otettu. :'> On se Mikko aina sanonut haluavansa minun suunnittelevan hänen tatuointinsa, mutta en ollut odottanut hänen ottavan tuon, minulle niin rakkaan kuvan käsivarteensa! Aika hurjan hieno siitä tuli, vaikka itse sanonkin. XD Tekijänä samoin Tuoppi Latvala.

Finnairin lento oli lentämisen suhteen kerrankin itselleni miellyttävä kokemus! Missään vaiheessa minua ei meno- eikä paluumatkoilla sattunut korvista, sekä molempina kertoina tarjottiin hyvää lämmintä ruokaa! Q__Q<3 Ensimmäinen päivä menikin aika pitkälle reissaamisen merkeissä ja oltiin hotellilla vasta suhteellisen myöhään illalla. Käytiin ostamassa hotellin kaupasta aamupalavälineitä sekä muuta tarpeellista ja käppäiltiin pikaisella kävelylenkillä lähialueilla ja nostamassa käteistä. Kortin voimin kun ei siellä pitkälle pötkitty.

Rodoksella, niinkuin etelässä käsittääkseni muuallakin, pimeys laskeutuu iltaisin jo kovin varhaassa vaiheessa. Kuuden aikaan alkaa olla jo melko hämärää ja viimeistään kahdeksalta pystyy suunnistamaan ainoastaan lampun valaistuksen voimin. Ensimmäisenä iltana emme ehtineet paljoakaan näkemään maisemia, vaan painuttiin kävelyretken jälkeen nukkumaan.

Toinen päivä
Päätimme jo ennen reissuun lähtöä vuokraavamme paikan päältä skootterin. Kyseistä ratkaisua suositeltiin kovasti blogeissa sekä matkaopas sanoi sen olevan kätevää. Myös ajaessamme bussissa lentokentältä hotellille huomasimme skootterikuskien pääsevän kaiken liikennekaaoksen keskellä kaikkein näppärimmin eteen päin pienimmistäkin raoista! Samoin parkkeeraaminen oli niille tuhannesti autokuskeja helpompaa. Toisena päivänä suurin tehtävämme oli siis löytää itsellemme skootteri, mikä osoittautuikin loppujen lopuksi hieman odotettua monimutkaisemmaksi tehtäväksi.

Fiilisteltiin kovasti meidän mieletöntä hotelliyksiötä! Viimevuotisen Lontoon motelliin verrattuna tämä yksiömme oli aivan porvarillista huippuluokkaa! Suuri ja avara makuuhuone, paljon säilytystilaa, oma keittiönurkkaus, tilava OMA wc kylpyammeella sekä ihastuttava oma parveke!!! *___* Onneksi emme olleet ottaneet hotellipakettiin aamupalaa, sillä sellaisen nauttiminen omalla parvekkeella oli yksiä loman parhaimpia asioita!<3 Virginia-hotellimme oli hieman kauempana keskustasta, mutta sijainti oli kuitenkin suhteellisen hyvällä etäisyydellä sekä maisemat olivat tehty kauniiksi ja viihtyisiksi. :3

Aamupalan jälkeen lähdimme kohti Rodos-kaupungin keskustaa ja vanhaa kaupunkia. Bussiliikenne vaikutti mielestämme sekavalta, mutta onneksi saimmekin menomatkalle kahden paikallisen nuoren miehen kanssa jaetun edullisen taksikyydin!

Ensimmäinen kunnon päivä tuntui todella raskaalta! Sinä päivänä tuli käveltyä ainakin 30 kilometriä, kartan voimin sekä väärään suuntaan. Lopulta löysimme vuokraamon josta sai autojen lisäksi skoottereita JA jossa sellaisia oli vielä jäljellä! Kuinka ollakaan, juuri tuona aikana meneillään oli kuulemma pahin turistikausi ja skootterit olivat kuumaa tavaraa! (myös kirjaimellisesti.)

Saamamme skootteri oli juuri palautettu vuokraamolle tunti ennen sinne tuloamme, ja jos olisimme tulleet hetkeäkään myöhemmin, se olisi luultavasti ollut jo mennyt. Oltiin aivan suunnattoman onnellisia saatuamme allemme moottorin ja renkaat!

Moottorin huumassa hotellilla käväisyn jälkeen huristeltiin illalla vielä hieman kauempana sijaitsevaan Maritsa-kylään. Siellä oli toista viikkoa meneillään jokin pyhän Marian messujuhla, mikä tarkoitti festivaalitunnelmaa, suurta määrää myyntikojuja sekä iloisia markkinaihmisiä. Kyseisillä markkinoilla sain kahdesti kehuja tatuoinneistani tuntemattomilta paikallisilta asukkailta! : D Toinen niistä oli eräs nainen, jolla oli itselläänkin suuri tatuointi selässä ja joka avautui siitä kuinka ikävästi ihmiset Rodoksella yleisesti suhtautuvat tatuointeihin. Olin huomannut itsekin keräävämme siellä pitkiä katseita, mutta sillä hetkellä tajusin syyn olevan tatuointien. :''D Noh, eipä haittaa, saavatpahan paikallisetkin hieman laajentaa juurtunutta ajatteluaan. ^^ Koko reissun aikana taisin nähdä Rodoksella ehkä yhden tatuointiliikkeen, ja jos tatuointeja näki jollain, ne olivat lähes poikkeuksetta miehiä tai turisteja. Hennatatuointikojuja oli kyllä tarjolla sitäkin enemmän.

Yksi ihmetyksen aihe oli muuten myös myöhään iltaisin ja öisin kaupungilla kuljeskelevat lapsiperheet! Siellä tuntui olevan normaalia, että pienetkin lapset ovat hereillä ja juhlimassa aikuisten mukana omissa lapsipiireissään jopa puolen yön jälkeen. Ja tätä näki päivittäin, eikä kyse ollut mitenkään pelkästään turisteista. :o

Kolmas päivä
Kolmantena päivänä, eli tokana kunnollisena päivänämme päätimme lähteä kohti etelää! Paljon kehuttu historiallinen kaupunki Lindos oli noin puolentoista tunnin ajomatkan päässä hotelliltamme, joten lähdimme matkaan heti aamupalan jälkeen. : ))

Skootteriajelun lomassa päästiin näkemään monenlaisia vuoristo- ja merimaisemia. Vapaina elävät vuohilaumat sekä kuumuudesta kuivuneet joet lisäsivät tunnelmaan aavikkomaista meininkiä! Iholle paahtava aurinko sekä viileä ja suolainen merituuli loivat roadtripistämme unohtumattoman kokemuksen, jollaisesta olisimme jääneet totaalisen paitsi vuokrattuamme skootterin sijaan esimerkiksi auton.

Päästyämme perille Lindoksen maisemat olivat kyllä upeat ja ehdottomasti kaikkien kuulemiemme kehujen arvoiset! Valkeaksi kalkitut talot muodostivat sokkeloisen kreikkalaisen kylän, jonka huipulle oli rakennettu Antropolis.

Saatuamme Lindoksesta tarpeeksi lähdimme ajamaan takaisin kohti hotellia. Paluumatkalla onnistuimme  eksymään niin, että suunnittelemamme hienon ja erikoisen ravintolaillallisen sijaan tyydyimme sudennälkäisinä hotellimme ravintolaan. :----DD Ei siinä kyllä mitään! Kyseisessä raflassa oli todella hyvää asiakaspalvelua ja meillä oli ehkä yksi elämämme parhaimmista tarjoilijoista! ^^

Niin, ja Rodos yllätti minut positiivisesti myös sillä, että paikallinen perus olut oli Mythos-olutta!! Siis ihan oikeasti, se ainoa Suomessa sattumoisin maistamani ja ihastumani olut, josta kerrankin tykkäsin onkin Rodoksen nimikko-olutta! Hurraaa~~

Neljäs päivä
Lindos-reissun jälkeisenä päivänä oltiin niin uupuneita, että päätettiin ottaa tämä päivä rennosti. Oltiin kuultu että keskiviikkoaamuisin suuren hautausmaan lähellä pidetään paikallisten asukkaiden toria, ja päätimme lähteä käväisemään siellä. Torilla myytiin lähes poikkeuksetta vihanneksia ja hedelmiä, joten päätimme itsekin napata matkaamme sellaiset. Piknikpaikaksi valittiin lähimmäisin ranta, jonne päädyttiin tietysti myös uimaan.

Myöhemmin päivällä mentiin jälleen kiertelemään vanhaan kaupunkiin ja Rodoksen keskustaan. Syötiin samoin päivällisemme tällä kertaa vanhassa kaupungissa ja päätettiin kumpikin maistaa kreikkalaisia perinneruokia. :)

Oma annokseni oli jonkinnäköistä sipuli-tomaatti-ruukkua lihapaloilla + ranskalaiset (niitä tungettiin joka paikkaan!) ja Mikon annos taas koostui kolmesta kuivahkosta pihvistä + ranskalaisista JA riisistä (?). :D Ruoka oli kyllä ihan hyvää, mutta seuraavina ravintolareissuina valittiin kyllä jotain muuta kuin kreikkalaisia herkkuja... >.<''

Noniin! Tässä neljä ensimmäistä päivää, ja seuraavat tulevat sitten Part kakkosessa! :---)